Jongeren

 

Kortere dagen....

Best fijn als je een keer je dag niet hebt.      

 

Loesje



Praten over gevoelens is vaak lastig terwijl je juist in deze periode (als jongere) te maken kan krijgen met gevoelens van depressie, angst, paniek, verdriet, eenzaamheid, boosheid of lusteloosheid. Soms lukt het niet op school, is er sprake van faalangst of van onderpresteren. Soms is het lastig om aansluiting te vinden in de klas of in een groep. Als praten hierover niet lukt, kan een non-verbale manier van uiten prettig zijn, zoals tekenen of schilderen. Via de beeldtaal kan je 'vertellen' waarmee je worstelt en wat je nodig hebt om je weer beter te gaan voelen.

 

Hiervoor hoef je niet goed te kunnen tekenen, het gaat om het beeld dat je laat zien en dat je informatie geeft zodat je weet hoe je weer verder kunt.

 

Het is een fijne, veilige manier om in gesprek te komen over dat wat er speelt. Het doel is inzicht krijgen in eigen keuzes, gedrag en handelen zodat er weer een gevoel van controle over de eigen situatie ontstaat. Tijdens dit traject brengen we in kaart wat er aan de hand is, krijg je inzicht in patronen en valkuilen en krijg je tips en tools om zelf weer controle te krijgen en de situatie ten positieve te keren. Deze sessies kunnen zowel therapeutisch als coachend zijn. Hierbij sta jij met jouw vragen, wensen en ideeën centraal. 


Mogelijke thema's

- Concentreren

- Negatieve gedachten

- Je rot voelen

- Een vol hoofd hebben

- Gevoelens van onzekerheid, twijfelen aan jezelf

- Gevoelens van eenzaamheid, je afvragen of je er wel bijhoort

- Prestatiestress bij toetsen

- Slapeloosheid

- Continue onrustig gevoel

- Ruzie op school en/of thuis

- Angst om dingen aan te gaan


Mogelijke winst

Je leert jezelf beter kennen, je staat hierdoor steviger in je schoenen en kan beter aan wat op je pad komt.
Je leert:
 

- Je grenzen aangeven

- Herkennen en benoemen wat jij wilt

- Je gevoelens herkennen zodat je er gemakkelijker over kunt praten

- Hoe je een plek kunt innemen in de klas en in een groep

- Hoe je bij jezelf kunt blijven en toch meedoen in de groep

- Te ontspannen bij een toets of onverwachte situatie

- Negatieve gedachten herkennen en ze omzetten naar positieve

- Hoe je je verbeeldingskracht kunt gebruiken in jouw voordeel

- Je hoofd rustig maken en je gedachten ordenen

- Je eigen gedrag beïnvloeden

- Herkennen en inzetten van je eigen kwaliteiten en talenten

- Je beter te concentreren