Als een kind hoogbegaafd is, betekent dat echter niet automatisch dat het ook uitzonderlijk presteert. Er zijn veel kinderen die hoogbegaafd zijn en op school juist onderpresteren. Soms wordt de hoogbegaafdheid mede daarom niet herkend. Hoe kan dat dan? Hoogbegaafde kinderen worden niet altijd als dusdanig gezien waardoor deze kinderen vaak te lang met te gemakkelijke werkjes aan de slag moeten. Dat vinden ze saai, het motiveert en prikkelt niet en het lijkt erop dat veel hoogbegaafde kinderen het af laten weten als dit te lang duurt, ze zijn onderprikkeld. Vaak laten ze hierbij lastig gedrag zien omdat ze zich heel onprettig voelen maar het zelf vaak ook niet begrijpen. Op school krijgen ze soms wel pluswerk maar dan vaak als al het andere werk af is. Maar het probleem hierbij is dat dit vaak zo gemakkelijk is dat ze er geen zin in hebben, ongemotiveerd raken en zelfs de meest gemakkelijke opdrachten niet goed maken.  Dat maakt dat leerkrachten vaak twijfelen aan wat de leerling eigenlijk aankan. 

 

Hoogbegaafdheid en overprikkeling

Hoogbegaafde kinderen hebben hele actieve hersenen. Zij kunnen daardoor ook last hebben van overprikkeling. Op intellectueel gebied uit zich dit bijvoorbeeld in het verslinden van boeken en nieuwe dingen leren. Dit houdt ook in dat ze kritische vragen stellen (of vragen achter de vragen). In spelsituaties of in de klas kunnen zij zich laten meeslepen in de eigen verbeelding. Op emotioneel vlak merk je dat hoogbegaafde kinderen uitermate betrokken zijn bij anderen. Ze kunnen snel van slag zijn als ze het gevoel hebben dat iets onrechtvaardig is en kunnen regelmatig drift- en woedeaanvallen hebben. Helaas komt ook angst en depressie veel voor.

Hoogbegaafde kinderen zijn zintuiglijk sterk ontwikkeld.  Veel sterker dan anderen zien, voelen, horen, ruiken ze. Ze kunnen intense en diepe beleving van bijvoorbeeld muziek, eten en taal ervaren. Maar ook sterk voelen van ruwe sokken, labels in T-shirts, sneller afgeleid op school, eerder gefrustreerd, gevoelig voor textuur van het eten waardoor dat een probleem kan worden. 

Ze houden van beweging en hebben een overschot aan energie: snel praten, veel energie, overenthousiast. Sterke kans op onterechte diagnose ADHD. Het kan zich namelijk ook uiten in impulsiviteit, rusteloosheid of nerveuze gewoonten (tics, nagelbijten).
(TIP: trampoline in huis of buiten, wiebelkussen, zachte knijpbal voor in de klas om te voorzien in hun beweegbehoefte.)

 

Kenmerken bij hoogbegaafdheid

- Ongewone alertheid al op zeer jonge leeftijd en lange aandachtsspanne/concentratie

- Sterke verbale begaafdheid: snel leren en goed verbanden kunnen leggen

- Ongebruikelijk goed geheugen: onthouden van veel informatie

- Ongebruikelijk grote woordenschat en complexe zinsbouw op jonge leeftijd

- Vergevorderd begrip van taalnuances, metaforen en abstracte ideeën

- Voorliefde voor puzzels en oplossen van rekenkundige problemen

- Ongebruikelijke emotionele diepgang

- Zelfstandig leren lezen, schrijven, vaak al voor zij naar school gaan (tenzij het kind ook dyslexie heeft)

- Intense nieuwsgierigheid en ongelimiteerd stellen van onderzoekende vragen

- Brede interesse en/of diepe belangstelling in een specifiek onderwerp

- Interesse in experimenteren en de dingen anders doen dan gebruikelijk

- Sterke en levendige fantasie en creativiteit

- Opmerkelijk gevoel voor humor, voorliefde voor woordspelingen

- Redenen en achtergronden willen begrijpen en op een niet voor de hand liggende manier  kunnen combineren van zaken

- Ongeduld jegens eigen onvermogen en dat van anderen

- Complex denken: voorliefde voor ingewikkelde dingen. Vaak geen aandacht aan zaken die zij niet interessant vinden.

- Soms conflicten met andere kinderen als deze ingewikkelde zaken niet begrijpen. 

- Idealisme en sterk gevoel voor rechtvaardigheid al vanaf jonge leeftijd. Bezorgdheid over sociale, politieke problemen en onrecht. 

- Sensitief: sterke waarneming en direct bewust van eigen emoties. Daardoor zich ook sneller gekwetst voelen. Tonen meer medeleven        met anderen en gevoelig voor verwachtingen van anderen

- Intensiteit: overtuiging en overgave is bij deze kinderen sterker dan bij leeftijdsgenootjes. Zij zijn vaak zeer gedreven. 

- Dagdromen: opgaan in eigen gedachten of dagdromen, waarbij het kind niet meer merkt wat er in de omgeving gebeurt

 

Niet alle hoogbegaafde kinderen hebben alle kenmerken, dat verschilt per kind. hoogebgaafd, hooggevoelig, onderpresteren, verveeld, lastig gedrag, overprikkeld, overvraagd, pluswerk, extra werk, sensitief, onbegrip, executieve functies, citostress, citotoetsen, faalangst, fouten maken, angst, selectief mutisme, fixed mind, grow mind, vaste mindset, groe mindset, platform hoogbegaafd, 

 

 

 

 

Als therapeut verbonden aan jeugdzorginstelling MINDCARE

 

 

 

 

 Lid van S.C.A.G.

 

 

 

 

Kvk nummer

01182656

 

 

  

 

geregistreerd bij RBCZ

In bezit van vakbekwaamheids-
bewijs jeugd- en gezinsprofessional

 

SKJ geregistreerd 140013681